Ugens trick 3: Seeding Trial

Efter firmaernes registreringsstudier vedr efficacy og safety er der behov for at kortlægge præparaternes effectiveness i real-life-praksis og derudover et ønske om at afklare indikationsrummet systematisk (i stedet for at overlade det til den enkeltes off-label-brug).

Hill og kolleger beskrev i en illustrativ artikel i Annals of Internal Medicine 2008 hvordan industrien udnytter dette behov/ønske ved en “seeding trial”, dvs et postmarketing-studie som sigter på at ændre ordinationsmønstret hos de deltagende læger under skalkeskjul af forskning. In casu: Mercks ADVANTAGE (Assessment of Differences between Vioxx and Naproxen To Ascertain Gastrointestinal Tolerability and Effectiveness).

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: