Ugens trick 4: Gabapentin bliver placeret

Steinman og kolleger publicerede i 2006 i Annal of Internal Medicine en gennemgang af Pfizers kampagne for at etablere et nyt antiepileptikum på markedet (og efterhånden at udvide dennes off-label-range). Verdens største lægemiddelproducent benyttede sig af metoder som ikke direkte forbindes med marketing: “Uafhængig” lægelig efteruddannelse, “peer-to-peer selling” via lægelige repræsentanter, industrifinansierede studier og publikationer i medicinske tidsskrifter. En samlet plan dokumenteres ved firmaets interne papirer som blev udleveret i forbindelse med en retssag (som endte med en bøde på 450 millioner dollars). En databank med interne materialer fra medicinalvirksomheder bliver nu hostet af University of California, San Francisco – se et eksempel fra casen.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: