Ugens trick 5: Fordrejet forskning og Key Opinion Leaders

Jon Jureidini, professor i børne- og ungdomspsykiatri i Adelaide og talsmand for Healthy Scepticism offentliggjorde i 2009 en artikel i Psychotherapy and Psychosomatics om konstruktionen af et skævvredet billede vedr anvendelse til børn og unge med depressive forstyrrelser. Firmaernes markedsføring beskrives med vinklet forskningsformidling (med flaws som publikationsbias, dårlig metodologi og selektiv rapportering) og promoverering af meningsdannere i faget. Deres dyrkning og pleje fremgår af Jureidinis debatindlæg i Australian & New Zealand Journal of Psychiatry juni 2012.

I øvrigt er Healthy Scepticisms Library en sand guldgrube !

En kommentar

  1. […] må give firmaet at markedsføringen fungerer, key opinion leaders er “key”. Offentlige myndigheder burde vide bedre ift habilitetsregler – kig bare på NICE – og […]

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: