Dødsfald i kliniske forsøg skal altid rapporteres

Det skulle man jo tro var en selvfølgelighed. Men Jeppe Schroll f ra Nordic Cochrane Center viser nu i et indlæg i BMJ at det ingenlunde altid er tilfældet. Ved at sammenligne publicerede artikler vedr Novo Nordisks studier om diabetesmidlet repaglinid med udleverede primærstudiedata fandt han massiv underrapportering af kardiovaskulære bivirkninger, hypoglykæmitilfælden og til og med dødsfald. Firmaet henviser til et review af alle fem registreringsstudier (kun tre publiceret) – af en betalt forfatter – som indeholder en del fejl. Lignende fejlrapporteringer er tidligere påvist for rofecoxib og rosiglitazon. Og vi skriver 2013…

En kommentar

  1. Det troede jeg virkelig var en selvfølge, at man gjorde. Jeg sørger altid for, at rapportere ALT i mit arbejde som læge! Især når jeg er ude og arbejde for Nordic Medicare som lægevikar. Der synes jeg det er meget vigtigt, at jeg skriver rapporter over alle mine patienter.
    http://www.nordicmedicare.dk/Sundhedspersonale/Bliv-vikar/Bliv-vikar-hos-os.html

Skriv et svar

