Fingernem og mundlam

TORCHEn æstetisk fornøjelse og en moralsk forargelse. Peter Gøtzsches elegante og stringente indlæg i ugens Ugeskrift (en perle også i denne mands virke) eksponerer GlaxoSmithKlines “Vildledende forskning og markedsføring” vedr astmakombinationspræparatet Seretide. GSKs medicinske direktør mumler til gensvar noget om åbenhed og dialog i skægget samt understreger firmaets tillid til lægernes beslutninger. Det mener han (måske), men ellers er det en ren tilståelsessag. Og en TORCH-medforfattere forsøger at forklare at analysen ikke var planlagt faktorielt og at en ansat ved et GSK-betalt medical-writing-firma kun ydede Technical Support i skriveprocessen (ingen spøgelser). Peters gennemgang af protokollen tilgængelig via NEJMs hjemmeside viser at protokollens analyseplan sidst er revideret efter gennemførelse af to interimsanalyser (Kommentaren ligger på UfLs hjemmeside men den videnskabelige redaktørs kommentar antyder muligheden for fjernelse…).

En kommentar

  1. […] lægerne i deres forskning og markedsføring af Seretide, et kombinationspræparat til rygerlunger (se tidligere blogindlæg). Efterfølgende bragte papirudgaven af Ugeskriftet tre indlæg, et fra GlaxoSmithKline (17. […]

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: