Glæd jer ENLI ikke endnu

Mats Lindberg langer i Ugeskriftet for Læger ud efter lægemiddelreklamerne i selvsamme. Han plæderer for et paradigmeskift: “Først hvis vi anerkender, at vi påvirkes af reklamer, kan vi lære at forholde os mere kritisk.” Og supplerer med en bredside mod lægemiddelindustriens organ for selvjustits: Etisk Nævn for Lægemiddelindustrien (ENLI). “Det koster 5000 kr, tager uger-måneder, og herefter publicerer ENLI resultatet skjult i en pdf-fil som man ikke kan finde ved at søge på præparatnavn, lægemiddel eller firma. Ingen korrigerende information bliver sendt ud til de læger, der er blevet vildledt af reklamen.” Se f.eks. ENLIs afgørelse vedr Novartis´Anoro-Ellipta-reklame i Dagens Medicin 1.september 2014 under titlen “Mere luft” gemt under http://www.enli.dk/media/30792/KO-2014-4148-%C2%A7-4-stk-2.pdf… Årets øvrige afgørelser findes her (klik jer bare igennem – der er ingen vej udenom).

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: