Hvad hvis frivilligheden ikke duer ?

Zetterqvist et al påviser i en PLoS-artikel diskrepansen mellem lægemiddelindustriens frivillige kodices vedr markedsføring og deres faktiske praksis (i Storbritannien og Sverige fra 2004 til 2012). Bl.a. løber bøderne for uetisk adfærd op i respektive 0.0051% og 0.014% af omsætningen i landene selvom der blev påtalt mange alvorlige overtrædelser af de frivillige regler. Forfatterne kommer med forskellige forslag for at afbalancere industriens indflydelse: Juridisk håndhævelse af reglerne (med henvisning til Dukes et als bog Pharmaceuticals, corporate crime and public health) eller den italienske model at shunte 5% af firmaernes markedsføringsudgifter overfor lægerne til en fond for uafhængig lægemiddelinformation eller finansiering af uafhængig lægemiddelinformation via reelle bøder til industrien (en direkte kobling til kvaliteten af firmaernes marketingindsats). Artiklen har i øvrigt en rigtig omfattende og god litteraturliste.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: