Læger nemme at bestikke?

En “gratis” frokost er tilsyneladende alt hvad der kræves for at få læger til at ordinere ny og dyrere  medicin istedet for billigere og mere velkendte præparater i samme klasse. Det viser et stort observationelt amerikansk studie, der vurderede sammenhængen mellem industribetalte måltider og ordinationer indenfor lægemiddelklasserne beta-1-blokkere, statiner, ACE-hæmmere/AII-antagonister og antidepressiva SSRI/SNRI.

I alle fire lægemiddelgrupper udskrev læger, der havde modtaget et måltid fra medicinalfirma, oftere firmaet patentbeskyttede og dyrere præparat.

Der sås en tydelig dosis/respons-sammenhæng. Jo flere og dyrere måltider lægen fik af et medicinalfirma, desto oftere udskrev han firmaets dyre præparat.

Et svensk erhvervsblad referede studiet under overskriftet: “Læger nemme at bestikke”

Læs abstract på PubMed

Læs artiklen i erhvervsbladet Dagens Industri

 

 

En kommentar

  1. Hvor ville jeg ønske der kom mere fokus på problemet med Withdrawal fra antidepressive midler. Min egen læge ryster lidt på hovedet af min lange og selve udførsel af min tapering plan. Jeg stoppede fra den ene dag til den anden med 30 mg cymbalta for fibromyalgi og endte en uge senere på hospitalet og havde det ikke været en amerikansk facebook gruppe cymbalta hurts worse .. havde jeg troet, at jeg var blevet skør. Her 11 måneder efter jeg startede op igen, mangler jeg stadig 4 til 5 måneder inden jeg er fri. Jeg har været igennem helvede og det er først nu jeg har det nogenlunde. Der mangler en dansk udgave til at hjælpe alle dem som får problemer med at stoppe antidepressive midler. Jeg mangler læger som forstår og som kan støtte op om det. Min plan er når jeg har det lidt bedre at gøre hvad jeg kan for at hjælpe andre i samme situation som mig selv.

Skriv et svar

